Figen Yüksekdağ'dan Serpil Kemalbay'a 'Şahmeran'
HDP Eş Genel Başkanlığı'na seçilen Serpil Kemalbay'a, bu görevi mahkeme kararı ile sona eren Figen Yüksekdağ'ın gönderdiği hediyeler teslim edildi.
HDP Eş Genel Başkanlığı ve milletvekilliği mahkeme kararı ile düşürülen Figen Yüksekdağ yerine Eş Genel Başkanlık görevine getirilen Serpil Kemalbay’a hediye gönderdi. Haftasonu yapılan kongrede Selahattin Demirtaş’la birlikte HDP eş genel başkanlığı görevine seçilen Kemalbay, bugün ilk TBMM Grubu konuşmasını yaptı.
Daha sonra partisinin Genel Merkez binasına geçen Kemalbay’a, Yüksekdağ’ın başarı ve dayanışma dileklerini ileten Parti Meclisi Üyesi Orhan Çelebi, üzerinde ‘Şahmeran’ işlemesi bulunan bir porselen tabak ve çiçek hediye etti.
Adana Ceyhan’lı Yüksekdağ’ın hediyesini Çukurova bölgesinde yaygın olarak bilinen Şahmeran efsanesinden seçmesi dikkat çekti.
Şahmeran efsanesi nedir?
Vücudunun üst kısmı güzel bir kadın, alt kısmı yılan şeklinde olan doğu masallarının mitolojik kahramanı Şahmeran efsaneye göre yılanların şahıdır ve Tarsus çevresinde yaşar. Cemşab adlı bir genç, arkadaşlarının açgözlülüğü yüzünden buldukları balı paylaşmamak adına, kuyunun dibinde bırakılır.
Burada yalnız kalan ve yukarıya çıkamayan Cemşab, kuyunun yan tarafında bir delik görür. Deliği büyüterek, delikten ışık sızan bölümü gözetler ve orada Şahmeran’ı görür. Sonra geçebileceği kadar kazar ve Şahmeran’la bu şekilde tanışır. Şahmeran Cemşabı çok sever.
Cemşab, Şahmeranın yanında kaldığı süre içinde Şahmeran ona tıp bilimiyle ilgili hiçbir insanın sahip olamadığı bilgileri verir. Cemşab da bu bilgileri öğrenmek için elinden geleni yapar. Bir söylentiye göre Cemşab, Lokman Hekim’dir.
Aradan geçen uzun bir süreden sonra Cemşab sıkılır ve evine dönmek ister. Şahmeran gitmemesini ister; ama Cemşab bu konuda kararlı olduğu için gitmesine izin verir. Giderken Şahmeran kendisini gördüğünü kimseye söylememesi gerektiği konusunda Cemşab’dan söz alır. Cemşab evine döndükten sonra Şahmeran’ı gördüğünü kimseye söylemez. Ama zamanın hükümdarı hastalanır ve hastalığının tek çaresi de Şahmeran’ın vücudundadır. Şahmeran’ı kesip etini hükümdara yedirerek iyileştirmeyi düşünen vezir, her yerde bu iyi huylu varlığı arar. Ülkedeki tüm insanları tek tek kontrol eder. Kendince bir yöntemi vardır bu konuda. Tüm insanları hamama çeker ve bir köşeden gizlice yıkanan insanları izler. Cemşab, Şahmeran’ın yerini söylememekte kararlı olsa da, vezir Cemşab’ı da hamama çağırır. Bir köşeye gizlenerek onu izler. Orada yıkanmak için soyunan Cemşab’ın vücudunun pullarla kaplı olduğunu gören vezir birden ortaya çıkar. Şahmeran’ı gören insanın vücudunun pullarla kaplı olacağını bilen vezir Cemşab’ı zorla konuşturur. Bunun üzerine Cemşab istemeyerek de olsa Şahmeran’ın yerini söylemek zorunda kalır. Bu şekilde Şahmeran’ın yerini öğrenen vezir onu ele geçirmeyi başarır.
Yakalanan Şahmeran, Cemşab’ın ne kadar üzgün olduğunun farkına varır. Bunu isteyerek yapmadığını anlar. Çaresiz ölecektir ama ölmeden önce Cemşab ile görüşmek ister. Cemşab’a kendisini öldürdükleri zaman etini kaynatıp suyunu vezire içirmesini, etleri de hükümdara yedirmesini söyler. Cemşab Şahmeran’ın söylediklerini aynen uygular. Suyunu vezire içirir. Vezir oracıkta ölür. Etini hükümdara yedirir, hükümdar hastalığından kurtulup iyileşir. Şahmeran efsanesi iyilik yapma ve kötülük bulma konusunda insanlara bir ders niteliği taşır ve kuşaklar boyu anlatılır.
Efsaneye göre Şahmera’nın yılanları, hâlâ Şahmeran’ın öldüğünü bilmez. Eğer yılanlar Şahmeran’ın öldüğünü öğrenirlerse tüm şehri basacak ve intikamını alacaklardır. Ama efsanede Şahmeran barışçı ve iyilikseverdir. Yılanları insanlara zarar vermesin, öldüğünü anlamasın diye bir takım hilelere başvurduğu söylenir.
Şahmeran’ın öldürülüş olayı, her değişik söylencede ortak sondur. Bu ortak sonun, yani Şahmeran’ın öldürülüşünün ana amacı insanın sağlık ve şifa bulmasıdır. Hatta bazı anlatımlarda Hekim’in Şahmeran ile karşılaşması uzun uzun anlatılmakta, şifa veren otların neler olduğu Lokman Hekim’e Şahmeran tarafından söylenmektedir. Çukurova ve çevre illerde çok yaygın olan Lokman Hekim ve Şahmeran söylencelerinin değişik bir biçimi de İçel de anlatılır.